Forskning

Her kan du finde beskrivelser af, videoer om og artikler og bøger med vores forskning

Visualiseringer af bæredygtig forskningsformidling

Vi eksperimenterede med æstetiske metoder i en workshopserie, der havde til formål at samskabe nye metoder og formater til at formidle bæredygtighed. Som del af projektet, fik vi en illustrator (Sofie Louise Dam) til løbende at visualisere vores samskabte fund, tanker og overblik. De visualisering kan du se på linket nedenfor.

Projektet var støttet af Novo Nordisk Fonden

Vær med i Sustain-Art-Sci’s netværk

Som del af Sustain-Art-Sci forskningsprogrammet, holder vi et netværksmøde ca. en gange om måneden, hvor vi deler vores nyeste forskning med alle interesserede. Vi beder samtidig deltagerne om at dele nye perspektiver, kritik og idéer, så vi kan udvikle forskning, der giver mening for praksis.

Mange af netværksmøder er online, så du kan deltage, hvor end du befinder dig.

Vil du hjælpe os med at udvikle fremtidens bæredygtighedsformidling, og samtidig blive opdateret på vores forskning, så skriv dig op til netværket her.

Hvad er ’good practice’ i undervisning om bæredygtighed på eksterne læringsmiljøer?

Henry Evans og Marianne Achiam udviklede syv retningslinjer for god praksis i bæredygtighedsformidling. Retningslinjerne er baserede på ny forskning, men også på intensive observationer af undervisningsforløb på eksterne læringsmiljøer.

Du kan høre mere om retningslinjerne i videoen, eller downloade dem som pdf:

Projektet var støttet af Novo Nordisk Fonden

Wicked Problems og videnskabsformidling

Videnskabsformidling spiller en nøglerolle i at adressere de ’wicked problems’ vi står over for, fx klimaforandringer eller biodiversitetskrisen. Her giver vi nogle bud på det vigtigste indhold i den formidling. Vi skriver mere i bogen Addressing Wicked Problems through Science Education, som samler idéer fra hele verden om effektiv videnskabsformidling. Hør mere i videoen, eller køb bogen her

Overvejer du at indbygge bæredygtighed i din universitetsundervisning?

Over en treårig periode udviklede Marianne Achiam og Sabrina Vitting-Seerup kurset Naturvidenskabelig Formidling for kandidatstuderende på SCIENCE, Københavns Universitet. Målet var at give deltagerne kompetencer til at formidle komplekst stof til forskellige målgrupper, og gennem den formidling effektivt at sætte bæredygtighed, klima, biodiversitet mm. på dagsordenen.
Vi afprøvede ændringer af både indhold og arbejdsformer.

Læs mere i vores open-access artikel (på engelsk):

Hvad betyder det for forskningen, når forskere samarbejder med kunstnere?

Vi eksperimenterede med æstetiske metoder i en workshopserie, der havde til formål at samskabe nye metoder og formater til at formidle bæredygtighed. Her fandt vi ud af, at samarbejdet fundamentalt omformede vores fund og tilgange på konstruktive måder, som vi ikke kunne have forudset.

Læs mere i vores open-access artikel (på engelsk):

Co-Creating Sustainability Communication

This animation shows how we (three science communication researchers and a graphic artist) conducted a series of workshops with scientists, educators, artists, communicators and others in order to develop ideas for sustainability science communication. The project was supported by the Novo Nordisk Foundation, and the animation is created by MarengDeluxe.dk

Projektet var støttet af Novo Nordisk Fonden

Hvordan formidler danske museer og science centre bæredygtighed?

Det spørgsmål stillede Henry Evans i sit ph.d.-projekt der løb 2019-2022. I videoen fortæller han kort om projektet, og du kan læse resultatet af hans kortlægning i artiklen her: https://doi.org/10.5617/nordina.8945

Projektet var støttet af Novo Nordisk Fonden

Hvad er ’good practice’ i undervisning om bæredygtighed på eksterne læringsmiljøer?

Henry Evans og Marianne Achiam udviklede syv retningslinjer for god praksis i bæredygtighedsformidling. Retningslinjerne er baserede på ny forskning, men også på intensive observationer af undervisningsforløb på eksterne læringsmiljøer.

Du kan høre mere om retningslinjerne i videoen, eller downloade dem som pdf:

Projektet var støttet af Novo Nordisk Fonden

Wicked Problems og videnskabsformidling

Videnskabsformidling spiller en nøglerolle i at adressere de ’wicked problems’ vi står over for, fx klimaforandringer eller biodiversitetskrisen. Her giver vi nogle bud på det vigtigste indhold i den formidling. Vi skriver mere i bogen Addressing Wicked Problems through Science Education, som samler idéer fra hele verden om effektiv videnskabsformidling. Hør mere i videoen, eller køb bogen her

Udstillinger og Inklusion

Museer har ikke altid øje for de forskellige synspunkter, deres gæster (og potentielle gæster) repræsenterer. I forskningsprogrammet Vores Museum arbejdede vi med at afdække museers forståelse af
deres gæster – som afsæt for at kunne inddrage nye brugergrupper i kommunikationen. Vi arbejdede specifikt med udviklingen af udstillingen Made in Space på Planetarium i København. Du kan finde mere viden om projektet i videoen, eller i denne artikel:

Forskningsprogrammet var støttet af Nordea Fonden og Velux Fonden

Wicked Problems og Eksterne Læringsmiljøer

Eksterne læringsmiljøer så som science centre og museer kan være med til at skabe løsninger på de globale bæredygtighedsproblemer (’wicked problems’) vi står over for. Marianne Achiam var en del af redaktionsgruppen på bogen Addressing Wicked Problems through Science Education, som samler idéer fra hele verden om hvordan de eksterne læringsmiljøer har helt særlige rolle at spille. Hør mere on bogen i videoen, eller køb bogen her: